tiistai 29. tammikuuta 2013

1 kuukausi - 1 månad


Nyt olen ollut kasvissyöjä kokonaisen kuukauden - enkä ole kertaakaan syönyt lihaa muuta kuin kalaa! Kalaa olen syönyt kolme kertaa. En tunne kuitenkaa itseäni 100% kasvissyöjäksi, vaikka se siltä voi vaikuttaa. Se johtuu oikeastaan ainoastaan siitä että mietin melkein päivittäin "miten korvaan lihan tänään?". Liha siis säätelee syömistäni vielä! Tosin ei ihme, kun on lihaa syönyt koko elämänsä ja se on yhteiskunnassamme keskeinen osa valiota. Tämä ajattelu johtuu osittain siitä, että haluan olla satavarma että katan proteiinitarpeeni sillä urheilen kunnolla n. viitenä päivänä viikossa.

Koen että terveydentilani on hyvä. On jotenkin vapauttavaa olla syömättä lihaa ja huomaan myös että kehoni kiittää. Kehoni tuntuu jopa kevyeemmältä jollakin hassulla tavalla. Huomaan myös että syön vähän enemmän nykyään. Sitä paitsi se "puoli kiloa päivässä" täyttyy päivittäin!

Jos itse harkitset kasvissyöjäksi ryhtymistä (tai et, tai olet vain kiinnostunut) niin lue buzzle.com:ista proteiinirikkaista vihanneksista. Kiitokset Ollille linkistä. Sivulla on myös taulukko monien kasvisten ja papujen proteiiniarvoista jääkaappia koristamaan!



Nu har jag varit vegetarian i en månad - utan att äta något annat kött än fisk en enda gång! Fisk har jag ätit endast tre gånger. Nu kunde man ju tycka att jag känner mig redan som en fullfjädrar vegetarian, men det gör jag inte. Detta beror egentligen endast på att jag fortfarande är fast i att tänka "vad ska jag ersätta köttet med den här gången med?". Köttänkandet styr till stor del mitt ätande fortfarande! Egentligen är det inte så konstigt när man ätit kött hela livet och den har en så central del i kost i vårt samhälle. Delvis beror detta också på att jag vill vara säker på att få tillräckligt med protein i mig, eftersom jag motionerar ordentligt ca fem gånger i veckan.

Mitt hälsotillstånd upplever jag att är bra just nu. Att låta bli att äta kött känns till och med befriande och jag märker att min kropp mår väldigt bra av att inte äta det. Kroppen känns nästan lättare på något vis. Jag äter lite mera än vad jag gjorde tidigare, märker jag. Dessutom är det enkelt att få i sig det där halva kilot grönsaker och frukter per dag!

Om du funderar på att bli vegetarian (eller är det redan, eller bara är intresserad) så kolla in den här länken på buzzle.com över proteinrika grönsaker. Tack till Olli för länken. Där finns dessutom en tabell med riktgivande proteinvärde för många grönsaker, bönor och andra livsmedel som säkert passar bra på ditt kylskåp!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti